TÜM YÖNLERİYLE DRAMA

TÜM YÖNLERİYLE DRAMA

Drama, Psikodrama ve Yaratıcı Drama...

TÜM YÖNLERİYLE
DRAMA

Drama nedir?

Drama sanatı,gerçek ya da kurmaca olayların, seyircinin önünde o an oluyormuş duygusunu vererek taklide dayalı bir aksiyonla gerçekleştirmesidir (Yıldız,1998). Drama, beden diliyle ifade etmektir. Harekettir, eylem halidir, canlılıktır, yaşamın kendisidir (Morgül ,1999).

Eğitimde Drama

Drama, eğitimde kullanılan bir öğretim tekniğidir. Eğitimde dramanın temel amacı öğrencinin rol alarak ve yaşayarak yeni öğrenmeler elde etmesidir.

1982 yılında Tamer Levent, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi’ne gitmiş ve Prof. Dr. İnci San’la birlikte, 80 lisans öğrencisi ile eğitimde drama çalışmalarına başlamışlardır. Zamanla bu sayı 50’ye düşmüş ancak çalışmalar, tutarlı bir biçimde sürdürülmüştür (San,1998).

Eğitimde drama kullanılması

1) Yaratıcı olmayı

2) Eğitimde ve öğretimde aktif rol almayı

3) Kendini ifade edebilmeyi

4) Öğrendiklerini kalıcı hale getirmeyi

5) Empati yapabilmeyi sağlar.

Eğitimde Drama İlkeleri

1) Ödül ya da ceza yoluna başvurulamaz.

2) Drama asla bir oyuncu eğitimi olamaz.

3) Sentez yönetimidir.

Eğitimde Drama Programının Planlanması

İyi bir drama organizasyonu planlanması için gerekli olan bazı kriterler:

1) Tema seçimi

2) Çevre düzenlemesi

3) Çocukların rol seçimi

4) Öğretmenin rol seçimi

5) Çerçevenin belirlenmesi: Konunun dağılmasını önler.

6) Odak noktası seçimi: Drama hakkında çözülecek problem nedir?

7) Eylem seçimi

8) Püf noktası ne olacak?

Dramada Temel Yaklaşımlar

Dramada temel yaklaşımlar "Süreçsel Drama" ve "Uzman Rolü" dür.

Süreçsel Drama Yaklaşımı: D.Heathcote,G.Bolton ve B.Way tarafından kazandırılan bir yaklaşımdır. Dışsal bir seyirci unsuru yoktur.

Bowell’a göre (2002) temel ilkeleri:

1) Tema ve öğrenme alanının seçimi

2) Bağlam

3) Roller

4) Çerçeve

5) Göstergeler

6) Stratejiler

Uzman Rolü Yaklaşımı:Bu yaklaşım;çocukların birçok olayı gerçek hayatta yaşamasını beklemek yerine , "kurgusal ortamlarda gerçek yaşantılar geçirmelerini" sağlayarak onlara "deneyim zenginliği" kazanma fırsatını vermektedir (Heathcote ve Bolton,1995). Uzman rolü yaklaşımın en önemli özelliği sorumluluk dağılımıdır.

Heathcote’un uzman rolü yaklaşımında temel aldığı kurallar:

1) Çocuklar drama içinde birer uzman gibi,yetki ve sorumluluk sahibi olmalıdır.

2) Drama da öğretmen gerekli olan açıklamaları bir öğretmen olarak değil,role girerek yapmalıdır.

3) Gerekli olan disiplin,yine yapı içinde sağlanmalıdır.

4) Drama boyunca tüm çocukların aktif olmalılar.

Dramaya Katılabilmek İçin Gerekli Olan Bilişsel Süreçler ve Beceriler

* Taklit etme  

* Dikkati yoğunlaştırma 

* Bellek 

* Zihinde canlandırma 

* Hareketlerde simgeleştirme 

* Nesnelerde simgeleştirme 

* Sözel etkileşim

*Yönerge anlama

Dramatik Yapının Temel Ögeleri

* Bağlam

* Öğrenme alanı

* Bakış açısı

* Gerilim: Dramaya dayalı bir dersin başlamasına ve sürdürülmesinde önemli bir itice güce sahiptir.

Kaynakça

Akar Vural,R.;Somers,J.S.,2012.Hümanist İlköğretim Programları İçin İlköğretimde Drama:Kuram ve Uygulama.Ankara:Pegem Akademi.

Uşaklı,Yrd.Doç.Dr.H.,2014.Drama ve İletişim Becerileri.Ankara:Nobel Kitap.

Önder,Doç.Dr.A.,2002.Yaşayarak Öğrenme İçin Eğitici Drama. İstanbul:Epsilon Yayıncılık.

Gönen,Prof.Dr.M.;Uyar Dalkılıç,N.,2002.Çocuk Eğitiminde Drama Yöntem ve Uygulamalar.İstanbul:Epsilon Yayıncılık.

Morgül, M., 1999. Eğitimde Yaratıcı Dramaya Merhaba. Ankara: Kök Yayıncılık.

http://www.izmirgelisimakademisi.com/igaaa/wp-content/uploads/2015/09/dramasmall.jpg
 

Zehra TEKEŞ/KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ

Bu haber toplam 14369 defa okunmuştur

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.